X
تبلیغات
وبلاگ گروهی معلمان ریاضی راهنمایی کشور - ریاضی دوم راهنمایی
به وبلاگ گروهی معلمان ریاضی راهنمایی کشور خوش آمدید
درس افزار آموزش راهبرد "حذف حالتهای نامطلوب"-مخصوص کلاس هفتم

  درس افزار آموزش راهبرد "حذف حالتهای نامطلوب"
با سلام به همه دوستان و اساتید ریاضی
راهبرد حذف حالتهای نامطلوب همانطور که همه میدونیم فصل اول کتاب ریاضی کلاس هفتم دبیرستان درباره راهبردهای حل مسئله هست. و آموزش این راهبردها به دانش آموزان بایستی با دقت و وسواس صورت بگیره چون بعدها در حل مسائل ریاضی کتاب انتظار میرود دانش آموز  بتونه از این ابزارها استفاده کنه. تصمیم گرفته ام در رابطه با این روشهای حل مسئله درس افزارهای کوچکی درست کنم و وقتی با بچه ها میریم اتاق کامپیوتر با اونها کار کنیم و به این واسطه بیشتر با این راهبردها مانوس شویم.
این دومین کاری هست که  در رابطه با راهبرد" حذف حالتهای نامطلوب" درست کرده ام. امیدوارم برای دانش آموزان و دبیران ریاضی کلاس هفتم مورد استفاده قرار بگیره.
منتظر خوندن نظرات و پیشنهادات شما در مورد ساخت این درس افزارها هستم.

در ادامه مطلب میتونید فلش رو ببینید و باهاش کار کنید و یا در صورت تمایل برای دانش آموزانتون دانلود کنید.

با تشکر

 
برچسب‌ها: راهبرد حذف حالتهای نامطلوب, حذف حالت نامطلوب, کلاس هفتم, راهبرد حل مسئله, ریاضی کلاس هفتم
ادامه مطلب

+ محسن مرادیان - چهارشنبه 1392/07/17 - ساعت 18:56


ریاضی متوسطه ی اول (هفتم)

از لینک زیر کتاب ریاضی متوسطه ی اول (هفتم) را دریافت نمایید

دانلود کتاب


منبع :www.karamath.ir



+ مهناز خوبی - دوشنبه 1392/05/28 - ساعت 18:33


ریاضیات اول متوسطه


+ مهناز خوبی - چهارشنبه 1392/05/23 - ساعت 1:34


امتحان ریاضی پایه دوم راهنمایی مدرسه تیزهوشان شهید سلطانی 3 کرج خرداد 92


+ حمید کرم پور - یکشنبه 1392/03/12 - ساعت 14:53


آزمونهای پایانی ریاضی دوم راهنمایی خردادماه92


+ آیت کریمی - دوشنبه 1392/02/30 - ساعت 1:16


جذر تقریبی

محاسبه جذر تقریبی دوم راهنمایی ص62

میخواهیم جذر تقریبی 68 را بدست آوریم. فرض کنیم 68 مساحت یک مربع است و می خواهیم طول ضلع این مربع را بدست آوریم. اگر طول ضلع این مربع را a سانتی متر بنامیم داریم:   a^2=68 … a =√68

مساحت مربع زیر 68 سانتی متر است بنابراین اندازه ضلع آن تقریبا .../8 (عددی بین 8 و 9). روی اضلاع آن به اندازه 8 سانتی متر جدا می کنیم و خط هایی موازی اضلاع روبه رو آنها می کشیم میبینیم که مربع از چهار قسمت تشکیل می شود. اندازه ضلع مربع که پاسخ جذر 68 است از 8 سانتی متر کمی بیشتر است بیایید آن را X بنامیم بنابراین باید مقدار X را پیدا کنیم و با 8 جمع کنیم تا اندازه تقریبی مربع (همان جذر عدد 68) بدست آید.

با نوشتن رابطه بین چهار قسمت ایجاد شده روی مربع و مساحت مربع اصلی ... مقدار X را پیدا می کنیم. دقت کنید که از مربع به ضلع X به علت کوچک بودن صرف نظر میکنیم. لازم به ذکر است که چون از مربع به ضلع X صرف نظر کرده ایم جذر عدد 68 تقریبی است.

آپلود عکس رایگان و دائمی

...

 

آپلود عکس رایگان و دائمی ...

نویسنده: یاسین خنیده


+ یاسین خنیده - چهارشنبه 1391/12/16 - ساعت 20:56


کسرها


شاید طرح این سوال کمی مبتدی به نظر برسد ولی یکی از سوالاتی است که خیلی از دانش آموزان در مورد اعداد مخلوط می پرسند امیدوارم اینجا بتوانم به هدفم برسم.

ما در بحث اعداد مخلوط می گوییم عدد صحیح +قسمت کسری برای عدد 1/2 1-( اعشار نماد کسر و عددمخلوط است) و عدد 2-/1-  1- باید به چه صورت استنباط کرد؟


+ حامد اسدی - سه شنبه 1391/11/24 - ساعت 15:11


کتابهای الکترونیکی ورق زن

کاری بسیار جالب از آذین برد

سوم راهنمایی

دیدن تعداد :   مرتب سازی بر اساس :   نوع مرتب کردن :  
کتاب الکترونیکی آمادگی دفاعی سوم راهنمایی (پسران) 27 Aug : 15:13 جواد فیض اله زاده 6.68 مگابايت

کتاب الکترونیکی تعلیمات اجتماعی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:18 جواد فیض اله زاده 6.28 مگابايت

کتاب الکترونیکی فارسی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:19 جواد فیض اله زاده 10.16 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن سوم راهنمایی 27 Aug : 15:21 جواد فیض اله زاده 10.88 مگابايت

کتاب الکترونیکی جغرافیا سوم راهنمایی 27 Aug : 15:22 جواد فیض اله زاده 9.75 مگابايت

کتاب الکترونیکی علوم سوم راهنمایی 27 Aug : 15:24 جواد فیض اله زاده 12.6 مگابايت

کتاب الکترونیکی پیام های آسمان سوم راهنمایی 27 Aug : 15:25 جواد فیض اله زاده 6.77 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش قرآن سوم راهنمایی 27 Aug : 15:26 جواد فیض اله زاده 9.49 مگابايت

کتاب الکترونیکی ریاضی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:28 جواد فیض اله زاده 9.03 مگابايت

کتاب الکترونیکی تاریخ سوم راهنمایی 27 Aug : 15:28 جواد فیض اله زاده 10.97 مگابايت

کتاب الکترونیکی انگلیسی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:40 جواد فیض اله زاده 5.48 مگابايت

کتاب الکترونیکی عربی سوم راهنمایی 08 Sep : 13:03 جواد فیض اله زاده 12.56 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان فارس سوم راهنمایی 08 Sep : 13:07 جواد فیض اله زاده 24.51 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان مازندران سوم راهنمایی 08 Sep : 13:12 جواد فیض اله زاده 24 مگابايت

کتاب الکترونیکی آمادگی دفاعی مخصوص دختران سوم راهنمایی 08 Sep : 13:16 جواد فیض اله زاده 11.43 مگابايت

کتاب های دوم راهنمایی



دیدن تعداد :
  مرتب سازی بر اساس :   نوع مرتب کردن :  
نام تاریخ ایجاد کننده اندازه دانلود
دانلود
کتاب الکترونیکی عربی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:41 جواد فیض اله زاده 12.34 مگابايت 2635
کتاب الکترونیکی تعلیمات اجتماعی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:43 جواد فیض اله زاده 6.51 مگابايت 1007
کتاب الکترونیکی انگلیسی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:43 جواد فیض اله زاده 6.52 مگابايت 1330
کتاب الکترونیکی فارسی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:44 جواد فیض اله زاده 9.97 مگابايت 1160
کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن دوم راهنمایی 27 Aug : 15:49 جواد فیض اله زاده 13.2 مگابايت 1109
کتاب الکترونیکی جغرافیا دوم راهنمایی 27 Aug : 15:55 جواد فیض اله زاده 8.24 مگابايت 806
کتاب الکترونیکی علوم دوم راهنمایی 27 Aug : 15:56 جواد فیض اله زاده 12.24 مگابايت 1058
کتاب الکترونیکی پیام های آسمان دوم راهنمایی 27 Aug : 15:56 جواد فیض اله زاده 7.98 مگابايت 1930
کتاب الکترونیکی قرآن دوم راهنمایی 27 Aug : 15:57 جواد فیض اله زاده 6.9 مگابايت 1257
کتاب الکترونیکی ریاضی دوم راهنمایی 27 Aug : 16:02 جواد فیض اله زاده 11.28 مگابايت 1157
کتاب الکترونیکی تاریخ دوم راهنمایی 27 Aug : 16:04 جواد فیض اله زاده 6.12 مگابايت 811
کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان فارس دوم راهنمایی 08 Sep : 12:54 جواد فیض اله زاده 28.08 مگابايت 525

برگرفته از

http://www.azinboard.com


+ ولی الله حسینی - دوشنبه 1391/10/18 - ساعت 18:54


طرح درس مبتنی برit

طرح درس مختصات دوم راهنمایی مبتنی بر تولید محتوای الکترونیکی را از لینک زیر دانلود فرمایید

 طرح درس


+ ولی الله حسینی - دوشنبه 1391/10/18 - ساعت 18:47


فایل های فلش برای تدریس بهتر ریاضی راهنمایی


+ ولی الله حسینی - دوشنبه 1391/10/18 - ساعت 18:45


بازی فلش عبارتهای جبری مخصوص کلاس سوم و دوم راهنمایی

سلامی دوباره به همکاران و اساتید محترم ریاضی
برای انجام بازی روی عکس کلیک کنیدچند روزی هست که دانش آموزان کلاس سومی  می پرسند کی قراره بریم اتاق کامپیوتر و با نرم افزارهای شما کار کنیم؟ آخه هر دو هفته یکبار میریم اتاق کامپیوتر و با 5-6 تا سیستم موجود در مدرسه بازیها و نرم افزارهای ریاضی و همینطور فایلهای جئوجبرا رو کار میکنیم.

به همین خاطر یک بازی فلش مربوط به قسمت عبارتهای جبری ساختم که هفته ی آینده این مبحث رو به کمک اون مروری دوباره بکنیم.

پیشنهاد میکنم اگر مدرسه شما هم این امکان رو داره حتماً یکبار هم شده امتحان کنید و نتایج مثبت اون رو ببینید.یا فایل رو به خود بچه ها بدین تا توی منزل باهاش کار کنند.

درباره بازی:
توی این بازی 4 نوع سئوال مختلف از کاربر پرسیده میشه.

الف)ساده کردن عبارتهای جبری با دو جمله متشابه مثل: 6a-11a
ب)ساده کردن عبارات جبری 4جمله ای با دو نوع جمله متشابه مانند:  5x-3y-9x+4y
پ)ضرب یک عدد در عبارت جبری:7(5x-9y)

ت)ضرب دو عدد مختلف در دو جمله مختلف مانند: (5x)8+6(-9y)  البته اینجا خوب نمیشه نوشت

هر مرحله 20 سئوال داره که هر 5 تا سئوال از یکی از انواع سئوالات بالاست.

من خودم نمره1تا20 که بچه ها از کار با این بازی ها کسب میکنند رو به عنوان یک نمره مستمر مربوط به اون مبحث براشون در نظر میگیرم.این عاملی میشه که توی اتاق کامپیوتر مدرسه با حساسیت و جدیت بیشتری این بازی ها رو انجام بدهند. 

برای راحتی دانش آموزان در تشخیص اعداد و حروف ، یک فونت ویژه طراحی کرده ام که عددهاش فارسی و حروفش انگلیسیه.یعنی شبیه همون عبارات جبری که دانش آموزان توی دفترهاشون می نویسند رو اینجا تایپ خواهند کرد.از افکتهای تصویری و صوتی و موزیک متن هم استفاده شده تا کار زیباتر بشه.
در هر مرحله یک نمونه تمرین حل شده به کاربر نشون داده میشه تا در جریان حل اینگونه سئوالات قرار بگیره
بیشتر توضیح نمیدم برای انجام دادن بازی یا دانلود اون با حجم 150 کیلوبایت روی عکس بالا و یا
اینجا کلیک کنید.
مثل میشه منتظر نظرات و انتقادات سازنده همه شما خوبان هستم.

برچسب‌ها: بازی عبارات جبری, بازی ریاضی, بازی فلش ریاضی, ساده کردن عبارات جبری, ضرب عدد در عبارت جبری, بازی ریاضی دوره راهنمایی

+ محسن مرادیان - جمعه 1391/09/17 - ساعت 0:23


امتحان مستمر ریاضی پایه دوم راهنمایی

امتحان مستمر ریاضی آذر ماه 91   

پایه دوم راهنمایی تا پایان مبنا و شمارش

به همراه رسم


برچسب‌ها: امتحان مستمر ریاضی, آزمون مستمر ریاضی پایه دوم راهنمایی, نمونه سوال ریاضی راهنمایی

+ آیت کریمی - جمعه 1391/09/10 - ساعت 10:12


یک بازی فلش برای تقویت مهارت "پیدا کردن حاصل جمع اعداد صحیح بصورت ذهنی"

 با سلامی دوباره خدمت دوستان و همکاران عزیز

در دوره راهنمایی وقتی دانش آموزان با مفهوم جمع اعداد صحیح آشنا شدند و بدست آوردن حاصل جمع رو با نوشتن راه حل مربوطه(روش قرینه یابی و مختصرنویسی) یاد گرفتند لازم هست که روش بدست آوردن حاصل جمع اعداد صحیح بصورت ذهنی رو هم یاد بگیرند تا بعدها در قسمت جمع اعداد گویا بتوانند بعد از مخرج مشترک گرفتن از دو کسرگویا ، برای ساده کردن عبارت صورت آن کسر استفاده کنند.


درباره بازی:طراحی این بازی
به منظور تقویت مهارت" پیدا کردن ذهنی حاصلجمع اعداد صحیح" در دانش آموزان دوره راهنمایی بوده است.
بازی حاصل جمع اعداد صحیح به روش ذهنی
دانش آموز باید پاسخ هر جمع  که از او خواسته شده را در بین دسته ای از گلها پیدا کند. بعضی مواقع برای پیدا کردن جواب در لابه لای گلها باید بگردد و بعد از پیدا کردن جواب روی آن دبل کلیک کند تا امتیاز مربوطه را کسب کند.

هر آزمون شامل 20 سئوال میشه و اگر دانش آموز پاسخ اشتباهی را انتخاب کند ،پاسخ صحیح به او نشان داده میشه.سئوالات بطور کاملاًتصادفی  انتخاب میشوند و امکان حفظ کردن سئوالات نیست.
بازی
در دو سطح معمولی و پیشرفته طراحی شده است که در سطح پیشرفته سه عدد صحیح با هم جمع میشوند.

برای جذاب تر شدن بازی از رنگهای متنوع و افکت های صوتی و موزیک استفاده شده است.

ختم کلام:

امیدوارم این بازی مورد توجه شما قرار بگیره و اون رو در اختیار دانش آموزان خودتون قرار دهید.
اگر پیشنهاد ایده  یا انتقادی راجع به بازی داشتید در قسمت نظرات مطرح بفرمایید.

تابحال چند تا بازی آموزشی ریاضی دیگه هم طراحی کرده ام که میتونید اونها رو در اینجا مشاهده کنید

برای دیدن بازی و یا دانلود آن (با حجم170کیلوبایت) روی تصویر بالا کلیک کنید.


+ محسن مرادیان - دوشنبه 1391/06/13 - ساعت 19:18


سوالت امتحان ریاضی برگزار شده خرداد 91

ریاضی اول راهنمایی خرداد ماه 91(مدرسه سیزده آبان دستوران)

دانلود فایل pdf                  دانلود فایلword2010

رياضي دوم راهنمايي خرداد ماه 91(مدرسه سيزده آبان دستوران)

دانلود فايل word2010


+ رضا دستورانی - یکشنبه 1391/03/07 - ساعت 0:38


گنج آزمون ریاضی

گنج آزمون ریاضی

با نزدیک شدن به ماه خرداد ، از صفحه گنج آزمون وبلاگ بنده که حاوی انواع نمونه سوالات ریاضی راهنمایی در پایه های مختلف است بازدید فرمایید و سوالات مورد نظر خودتون رو دانلود کنید

امیدوارم نمونه سوالات و مطالب مندرج ، برای همکاران عزیز مفید باشد.

 توجه : این صفحه در وبلاگ من هر هفته تا خردادماه  به روز میشود !!!!!!!!!!!

روی آیکن زیر کلیک کنید


+ آیت کریمی - یکشنبه 1391/02/03 - ساعت 15:25


آزمون مجازی

برای دانش آموزان دوم راهنمایی

ساخت آزمونهای مجازی وفلشهای جذاب و استفاده آن در کلاس درس بصورت آنلاین ،می تواند تا حدی کودکان و دانش آموزان را با ریاضی آشتی دهد. امیدوارم براتون جالب باشه !

دانش آموزان عزیز به سوالات به دقت پاسخ دهید ودر خاتمه روی پایان کلیک کنید تانمره تعیین شود.




+ آیت کریمی - جمعه 1390/11/14 - ساعت 9:18


جند نمونه سوال

۱. سوم راهنمایی            دانلود فایل

۲.اول راهنمایی               دانلود فایل

 


+ رضا دستورانی - پنجشنبه 1390/11/13 - ساعت 14:50


معرفی یک وبلاگ جالب

وبلاگ گروهی معلمان ریاضی شهرستان جغتای

 برای ورود به وبلاگ کلیک نمایید


+ رضا دستورانی - پنجشنبه 1390/11/13 - ساعت 14:7


نمونه سئوال ترم اول کلاس دوم راهنمایی

 

جهت دریافت اینجا کلیک کنید.


+ رضا بوعذار - سه شنبه 1390/10/20 - ساعت 23:49


نمونه سوال رياضي نوبت اول

سوالات رياضي نوبت اول دي ماه 1390 رو در دو قالب ورد و پي دي اف براتون ميزارم.

براي جلوگيري از بهم ريختن سوالات در نسخه ورد بايد نرم افزار  مت تايپ و فونت ۲ نازنين بر روي رايانه شما نصب باشد.

لطفاْ نظر بدین تا  ايرادات را برطرف كنم

سوالات سال اول راهنمايي

 

سوالات سال دوم راهنمايي


سوالات سال سوم راهنمايي

دانلود فونت

http://math-moallem.blogfa.com/


+ ایمان رحیمی - پنجشنبه 1390/10/15 - ساعت 6:48


بازی آموزشی:مختصات نقطه و بردار

آموزش مختصات نقطه و بردار را با یک بازی فلش کامل کنید

سلام

در این بازی ریاضی که بصورت فلش تهیه کرده ام دانش آموز باید مختصات نقطه های واقع در صفحه مختصات را بدست آورد.(تمرین پیدا کردن مختصات نقطه و بردار در دستگاه مختصات دکارتی) 
سپس با آن نقاط یک بردار درست میشود که باید مختصات آن را نیز بنویسد.
در هر مرحله ۱۰ سئوال بطور تصادفی و غیر تکراری پرسیده می شود.
اگر کاربر در دادن پاسخ تعلل کند برنامه بطور هوشمند متوجه شده و امکان مشاهده جواب را فراهم می آورد ولی از امتیاز وی ۲۰ نمره کسر میکند.
برای دیدن بازی و یا دانلود اون(باحجم100کیلوبایت ناقابل) روی شکل زیر کلیک کنید.
منتظر دریافت نظرات و یشنهادات شما عزیزان، در جهت رفع مشکلات احتمالی اون هستم.

 

پی نوشت:

چندی پیش این بازی رو توی کارگاه کامپیوتر مدرسه به همراه دانش آموزان انجام دادیم و برای اولین بار چهره خندان و متفکر و با انگیزه بچه ها رو به هنگام حل مسائل ریاضی دیدیم.و جالب این که بعد از اتمام ساعت به زور تونستیم اونها رو از کارگاه بفرستیم بیرون.دقیقاْ برعکس کلاسهای معمول خودمون که به زور میشه بعد از صدای زنگ یک دقیقه بیشتر اونها رو توی کلاس نگه داشت.
برای خودم تجربه ی خیلی جالبی بود
خوشحال میشم تجربیات مشابه شما اساتید رو هم بشنوم .


+ محسن مرادیان - شنبه 1390/10/10 - ساعت 13:12


نحوه کشیدن یک نوع از رسم های هندسی کتاب ریاضی

   نحوه کشیدن یکی از رسم های هندسی
 
با سلام
توی کتاب ریاضی دوم و سوم راهنمایی رسم هایی داریم که شبیه شکل زیر هستند.
ترسیمات هندسی کتاب ریاضی
 
یک فایل فلش تهیه کرده ام که نحوه ترسیم رو به صورت قدم به قدم به دانش آموزان نشون میده.
امیدوارم مورد استفاده شما و دانش آموزانتون قرار بگیره.
اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید خوشحال میشم که بیان بفرمایید.
 
 
 
اگر قادر به دیدن فایل فلش نیستید برای دریافت فلش پلیر روی دکمه زیر کلیک کنید
Download Adobe Flash Player

+ محسن مرادیان - دوشنبه 1390/09/07 - ساعت 2:17


امتحان مستمر ماه مهر

آزمون ریاضی مستمر ویژه ماه مهر  ( 5 نمره ای )

پایه اول راهنمایی ( تا صفحه 32 )  

پایه دوم راهنمایی ( تاصفحه 28 )   

پایه سوم راهنمایی  ( تاصفحه 18) دو نمونه :    &   


+ آیت کریمی - یکشنبه 1390/08/08 - ساعت 21:4


بازی های فلش ریاضی

بازیهای جالب از درسهای ریاضی )برای آموزش بهتر مطالب ریاضی به دانش آموزان

جهت دانلود کلیک کنید 

بهاربيست                   www.bahar-20.com


+ رضا دستورانی - چهارشنبه 1390/05/05 - ساعت 14:13


ریاضی راهنمایی خرداد90

سوالات رياضي رو در دو قالب ورد و پي دي اف براتون ميزارم.

براي جلوگيري از بهم ريختن سوالات در نسخه ورد بايد نرم افزار  مت تايپ و فونت نازنين بر روي رايانه شما نصب باشد.

لطفاْ نظر بدین

سال اول راهنمايي

 نسخه Pdf                 نسخه Word

سال دوم راهنمايي

نسخه Pdf                 نسخه Word


+ ایمان رحیمی - جمعه 1390/02/23 - ساعت 22:0


نمونه سوال رياضي راهنمايي نوبت دوم


+ ایمان رحیمی - سه شنبه 1390/02/06 - ساعت 0:49


نمونه سوال امتحانی نوبت دوم(ریاضی)

با سلام خدمت همکاران گرامی،لطفا نقاط ضعف و قوت را در قسمت نظرات مرقوم فرمایید .

ریاضی سال اول راهنمایی (خرداد ماه)

 

ریاضی سال دوم راهنمایی (خرداد ماه)

 


+ روح الله رستمی - سه شنبه 1390/01/23 - ساعت 9:23


پیک نوروزی با طعم ریاضی و بهار

 

پیک های نوروزی برای دانش آموزان راهنمایی

 پیک نوروزی برای سال اولی ها

  پپک نوروزی برای سال دومی ها

 پیک نوروزی برای سال سومی ها

 

با تشکر از زحمات همکار خوبم جناب

محمد صفایی راد


+ روح الله رستمی - یکشنبه 1389/12/22 - ساعت 7:20


آزمون های کوئیز (آزمونک)

همانطور که همکاران گرامی می دونند ارزشیابی های مستمر یکی از ارکان اصلی آموزش ریاضی هست.بنابراین با اجرای درست ارزشیابی های کلاسی می توانیم گام مهمی در این عرصه برداریم.حال چگونه می توانیم این ارزشیابی ها را پربارتر کرده و نتایج آن را در رفتار یادگیری دانش آموزانمان مشاهده کنیم.یکی از این روش ها آزمون های کوئیز یا همان آزمونک ها  هستند که نیاز به تدارک خاصی ندارد و با وقت و هزینه بسیار کمی قابل اجراست و می توان هرجلسه یا یک جلسه در میان ان را اجرا کرد.

ولی باید توجه داشته باشیم که برای بهتر برگزار کردن این آزمونک ها بهتر از سوال های متفاوت برای افراد هر گروه استفاده شود.به طور مثال اگر گروه ها ۴ نفری هستند برای نفرات اول گروه ها که همان سرگروه ها هستند یک نوع سوال و برای نفرات دوم هم همین طور و ....

با متفاوت بودن سوال ها می توانیم به تفاوت های فردی دانش آموزان هم توجه کرده و سطح یادگیری هر یک را با توجه به توانایی اش بسنجیم. برای اینکه وقت کلاس بیخودی تلف نشود می توانیم قبل از کلاس  یک برگی آ۴ را ۴قسمت کرده و ۲سوال متفاوت از درس جلسات قبلی در هر کدام نوشته و از هرکدام به تعدام لازم کپی تهیه کنیم و  تصحیح آنها را هم به خارج از کلاس موکول کنیم.بعد از تصحیح دانش آموزان اشکالات خود را درست کرده و این برگه ها را در پوشه ای به نام پوشه کار نگهداری می کنند.

http://mathclub2.blogfa.com

نظر شما چیست ؟


+ روح الله رستمی - یکشنبه 1389/08/16 - ساعت 0:7


توسعه دروس

فهرستی از سوالات مربوط به توسعه دروس که دبیران محترم  ریاضی می توانند آنهارا به عنوان فعالیت خارج از کلاس جهت پرورش واگرایی ذهن دانش آموزان فعال در کلاس مطرح نمایند.

pdf

word

 حل مسئله قلب تپنده ی ریاضیات است

معلمی خوب است که دانش آموزان را به کنجکاوی و پرسش بیشتر برمی انگیزد.

 (  دکتر شعاری نژاد  )


+ روح الله رستمی - چهارشنبه 1389/07/28 - ساعت 0:46


رسم هاي كتاب رياضي راهنمايي

همانطور كه قبلا قول داده بودم رسم هاي كتاب رياضي دوم راهنمايي رو هم آماده كردم اميدوارم مورد پسند باشه.


اگه استفاده كرديد لطف كنيد نظر هم بديد.

 

برای دانلود رسم های کتاب ریاضی اول راهنمایی بر روی لینک زیر کلیک کنید. 

 لینک کمکی

برای دانلود رسم های کتاب ریاضی دوم راهنمایی بر روی لینک زیر کلیک کنید. 

لینک کمکی

ان شا الله به زودي رسم هاي كتاب سوم هم در وبلاگ قرار داده خواهد شد.

www.math-moallem.blogfa.com


+ ایمان رحیمی - جمعه 1389/07/16 - ساعت 2:35




تبدیل واحد

براي تبديل واحدها به يکديگر مي توان فنون مختلفي به کار برد . که گاه به خاطر سپردن تمامي آنها بسيار وقت گير بوده و بازده لازم هم ندارد . در اين قسمت نرم افزاري را مشاهده مي کنيد که مي تواند واحدها را به يکديگر تبديل نمايد.

مشاهده نرم افزار تبديل واحدها


+ فریده رنجبر - پنجشنبه 1389/06/25 - ساعت 17:59


ترفند در ضرب اعداد

این مطلب در مورد ریاضیات راهنمایی می باشد ...

...

...

با این ترفند شما می توانید هر دو عدد از ۱۱ تا ۱۹ را بدون استفاده از ماشین حساب به سرعت در ذهن خود ضرب کنید .

در این جا به طور مثال ۱۶*۱۹ را ازمایش می کنیم .

مرحله اول : عدد بزرگتر را با یکان عدد کوچکتر جمع کنید.(یعنی ۲۵=۶+۱۹ )و در جلوی حاصل جمع صفری قرار دهید .(۲۵۰)

مرحله دوم : یکان دو عدد را در هم ضرب کنید و با عدد قبلی جمع کنید .(۵۴=۶*۹ و ۳۰۴=۵۴+۲۵۰)

جواب ما ۳۰۴ است .

اگر این عمل را چند بار تکرار کنید به راحتی در چند ثانیه می توانید ضرب های دو رقمی زیر ۲۰ رو حل کنید.


+ اویس قربانی - یکشنبه 1389/04/20 - ساعت 11:59


آزمون پایانی

سلام

یکسال تحصیلی گذشت و اکنون در پایان راه هستیم و ازمون های نهایی در راه است.

من با توجه به اینکه در سال دوم راهنمایی تدریس می کنم، تصمیم دارم به بچه ها اعلام کنم که از جذر تقریبی سوالی در آزمون نخواهد آمد و فی الواقع این بخش را در آزمون پایانی حذف کنم و به جای آن از رادیکالهایی که جذر دقیق را سوال می کنند، پرسشی مطرح کنم.

مثلا اینکه اگر  " ۹/۰ = ( xـ * ۷/۲ )radical "  باشد، مقدار x را بیابند.

شاید با دقت نظر بیشتر، بتوان برخی مباحث (مانند همین جذر که در سال سوم آن را با روش بهتری می خوانند) را حذف کرد و به جای آنکه تاکید بیشتری بر معادله و عبارت جبری و مختصات داشت.

مثلا درس مبنا هم کاربرد بسیار کمی در سال های آتی برای آنها خواهد داشت و شاید بهتر باشد از این مبحث هم بارم کمتری در امتحان در نظر بگیریم.

نظر شما چیست؟


+ میلاد افشین منش - شنبه 1389/02/25 - ساعت 3:15


المپیاد ریاضی

با پیشنهادی که به مدرسه دادم و موافقت آنها، روز ۳۱ فروردین ماه ۱۳۸۸ یک المپیاد ریاضی در پایه دوم برگزار کردیم. نوع سوالات این المپیاد بیشتر مفهومی است و کمتر به مهارت های محاسباتی نیاز دارد و این به این معنی است که این المپیاد تقریبا در هر مدرسه ای با هر سطحی می تواند برگزار شود.

دریافت سوالات المپیاد ریاضی - پایه دوم راهنمایی

دریافت جواب سوالات المپیاد ریاضی - پایه دوم راهنمایی

نتیجه ای که بدست آمد، برای من کاملا منتظره و برای مدرسه تقریبا غیر منتظره بود! لیست نتایج کاملا با لیست های کلاسی متفاوت بود. کسانی که معمولا در صدر نمرات مدرسه بودند، در لیست المپیاد ریاضی، به طور نامعینی پراکنده شده بودند و حتی معدل ۲۰ پایه، رتبه ۹۲ را یافته بود.

این المپیاد نشان داد که کلاس های نکته و تست بیرون از مدرسه که بچه های نمره بالای ما را برای رقابت ها آماده می کنند ، تا چه حد به مفاهیم ریاضی می پردازند!!!


+ میلاد افشین منش - چهارشنبه 1388/02/09 - ساعت 21:32


تعداد ارقام يك عدد تواندار

باسلام خدمت كليه ي همكاران گرامي :

دررابطه با سوال مربوط به درس توان ،  كتاب دوم راهنمايي مي خواهم  توضيحي براي دانش آموزاني كه مايلند بيشتربدانندوياخود را براي آزمونهاي ورودي دبيرستانهاي تيزهوشان ونمونه آماده ميكنند ارايه دهم . ضمن آنكه در اين سوال استفاده از ماشين حساب   توسط همكاران عزيز،   نيز آموزش داده مي شود

تعداد رقمهاي   410     را پيش بيني كنيد؟

لگاريتم پايه(4) در مبناي   10را با استفاده از ماشين حساب بدست مي آوريم             log104=0.60205999  آنگاه حاصل لگاريتم را در توان ضرب نموده  بعلاوه ( يك  ) مي كنيم سپس جزء صحيح آن را  در نظر مي گيريم

                           020599913 /7    =  1+  (   10  ×  60205999 /0   ) 

مشاهده  مي كنيم كه قسمت صحيح اين عدد ،(7)  مي باشد لذا(   410    ) يك عدد هفت رقمي  ميباشد.

با استفاده از همين روش سوال  آزمون ورودي دبيرستان تيز هوشان شهركرد در سال 1387 را حل كنيد  ؟

اعداد    23333 و  32222        و    71111   را به ترتيب از كوچك به بزرگ مرتب كنيد؟


+ خسرو صیادی - یکشنبه 1388/01/09 - ساعت 22:13


نرم افزار ریاضی: کارگاه حساب

 
 
 نرم افزار ریاضی کارگاه حساب
 Mathematic's Workroom V:1.0
 
همه ساله با شاگردان کلاس اول سر جدول ضرب و چهار عمل اصلی مشکل داشم .بایستی قبول کنیم هنوز هم هستند دانش آموزانی که معلومات ریاضی شون در حد دوره ابتدایی  نیست ولی به کلاس اول راهنمایی اومدند.
توی ایام عید فرصتی پیش اومد تا یکی از برنامه هایی رو که قبلاً ساخته بودم کاملتر و گرافیکی ترش کنم که اینجا تقدیم حضورتون شده.
نرم افزار ریاضی کارگاه حساب کاری از سایت رهیار
این نرم افزار به شکل یک بازی زمان دار طراحی شده و در اون سئوالهایی از چهار عمل اصلی ریاضی(جمع و تفریق و ضرب وتقسم) پرسیده میشه و کاربر باید با توجه به دو عدد و حاصل جواب تشخیص بده که از کدوم عمل اصلی استفاده شده!و هرچه سریعتر عمل کنه به تعداد بیشتری سئوال میتونه جواب بده و امتیاز بیشتری بگیره
به عبارتیMathematic's Workroom V:1.0 آموخته های حساب دانش آموز رو به چالش میکشه! و سرعت عمل و در عین حال دقت  او در جواب دادن رو بالا می بره.
سئوالات بشکل تصادفی انتخاب میشوند و در هر آزمون کاربر با سئوالات منحصر به فردی مواجه میشه که با دفعه قبل فرق میکنه  و این از یکنواختی و کسالت ذاتی انجام تکلیف ریاضی  کم میکنه.امیدوارم استفاده کنید و خوشتون بیاد
به اساتید و دبیران ریاضی توصیه میکنم به شاگردانی که در جدول ضرب و حساب اعداد ضعیف هستند این بازی ریاضی رو به عنوان فعالیت مکمل و خارج از کلاس ارائه دهند.
مثل همیشه مشتاق شنیدن و خوندن نظرات کارشناسی و پیشنهادات سازنده شما عزیزان هستم.
دانلود نرم افزار Mathematic's Workroom V:1.0
(باحجم یک مگابایت)دانلود کنید
 

+ محسن مرادیان - پنجشنبه 1388/01/06 - ساعت 18:59


تغییر بودجه بندی کتاب

 

سال قبل سال اولی بود که در مدرسه فرزانگان شروع به کار کردم.

ابتدای سال برطبق کتاب جلو رفتم. در قسمت مجموعه و توان گاهی به عبارت جبری و معادله برخورد می کردم که مجبور بودم توضیح مختصری بدهم.

تا این­که یک روز دبیر فیزیک در حالی که به شدت شاکی بود داخل دفتر شد و گفت ریاضی بچه­ها خیلی ضعیفه. خیلی آرام گفتم: «کدوم قسمت رو اشکال دارن؟» گفتند: «معادله اصلاً بلد نیستن حل کنن.» تعجب کردم. پیش خودم فکر کردم که حتماً منظورشان معادله­های ساده­ای است که گاهی در درس ریاضی هم با آن برخورد کردیم. گفتم: «می­شه یکی از این معادله­ها رو ببینم؟» برایم فرمول عدسی­ها را آوردند در حالی­که هر یک از داده­ها ممکن بود مجهول باشند. نفس راحتی کشیدم. گفتم: «خب معلومه که نمی توننن چنین معادله­هایی رو حل کنن. عبارت جبری و معادله رو ترم دوم می خونن. من فکر کردم معادله­ی ساده­ای ازشون خواستید.»

ولی همین صحبت با دبیر فیزیک باعث شد بیش­تر فکر کنم. تا آن زمان فقط مجموعه و توان و عددصحیح را تدریس کرده بودم.

بعد از مدتی تفکر تصمیم گرفتم بودجه­بندی را تغییر دهم. موضوع را با مدیر مدرسه در میان گذاشتم و دلایلم را گفتم و ایشان هم دست من را کاملاً بازگذاشتند.

بعد از عددصحیح عبارت جبری و معادله سپس جذر و پس از آن هندسه­ی توازی و مثلث قائم الزاویه را تدریس کردم. و مبنا را به ترم دوم منتقل کردم.

ترم دوم نیز ابتدا هندسه چهارضلعی­ها ، مبنا، عددگویا ، مختصات و سپس هندسه 2 را تدریس کردم.

امسال از ابتدا منسجم­تر عمل کردم. ترتیب بودجه­بندی امسال به این­گونه است:

ترم اول: ابتدا توان و عددصحیح که پیش­نیاز درس عبارت­های جبری است را تدریس کردم و سپس عبارت­های جبری و معادله پس از آن نیز مجموعه و هندسه توازی و مثلث را تدریس کردم.

برای ترم دوم نیز برنامه به امید خدا به این شکل است: هندسه چهارضلعی­ها، مبنا، جذر، عددگویا، مختصات و هندسه 2.

در جلسه­ای که با مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران و شهرستان­های استان تهران داشتیم وقتی بودجه­بندی خود را اعلام کردم، تعدادی از همکاران مدارس فرزانگان تهران و علامه حلی نیز گفتند که به این ترتیب عمل می­کنند البته معادله را تدریس نمی­کنند که به نظر من تدریس معادله نیز برای مدارس در این سطح الزامی است.

این نحوه تغییر بودجه بندی اینجانب می­باشد. خوش­حال می­شوم که نظرات شما را نسبت به این تغییر بدانم و همین­طور اگر شما نیز تغییری در بودجه­بندی داده­اید اعلام کنید تا ما نیز استفاده کنیم.

 


+ معصومه حسین بیگی - شنبه 1387/12/10 - ساعت 20:33


سوالات ترم

 

حدود ۳ سالی است که با وبلاگ گروهی معلمان ریاضی کشور آشنا شدم. در این مدت از  مطالب دوستان بهره زیادی بردم و البته به افراد زیادی استفاده از این وبلاگ را پیشنهاد کردم.

از سال قبل در پایه ی دوم مدرسه راهنمایی فرزانگان کرج مشغول به کار شدم. مدتی نگذشت که دیدم فضا برای راه­اندازی یک وبلاگ ریاضی بسیار مناسب است و به دلیل بی­علاقگی شدید دانش­آموزان به ریاضی، ایجاد این وبلاگ را ضروری دانستم.

خیلی زود به مقصودم رسیدم و دانش­آموزان علاقه­مند شدند.

امسال در سال دومی که از ایجاد وبلاگ می گذرد، هنگام تصحیح اوراق امتحان ترم به این فکر افتادم که راه­های متنوعی را که بعضی از دانش آموزان در بعضی از سؤالات استفاده می­کنند برای استفاده­ی بقیه و تشویق در استفاده از راه­های متنوع در وبلاگ قرار دهم.

غرض از این­همه پرحرفی این بود که این راه­ها را در این­جا هم آورده­ام و امیدوارم از نظرات شما در بهتر شدن شیوه­ی کارم استفاده کنم.

انشاءالله شما نیز بهره­ی لازم را ببرید.

 

                                               

                                         پاسخ بعضی از سوالات امتحان ترم اول

 

منتظر نظرات شما هستم.

 


+ معصومه حسین بیگی - یکشنبه 1387/10/22 - ساعت 9:32


آزمون پایان ترم اول

با سلام

سوالات آزمون های اصلی مدرسه را جهت نقد دوستان و همکاران در اینجا قرار می دهم و پیشنهاد می کنم سایر همکاران نیز چنین کنند تا به یک جمع بندی در مورد سوالات برسیم.

آزمون ریاضی دوم راهنمایی - پایان ترم اول

آزمون ریاضی دوم راهنمایی - میان ترم اول

موفق باشید.


+ میلاد افشین منش - یکشنبه 1387/10/15 - ساعت 0:37


مطالبی پیرامون مبنای اعشاری

مقدمه:

چندی پیش سر کلاس ریاضی دوم، موقع تدریس مبنا ها یکی از دانش آموزان پرسید آیا فقط اعداد طبیعی رو میشه از یک مبنا به مبنای دیگه برد؟ یعنی اگر عدد ما اعشاری باشه دیگه جواب نداره؟

توی مدرسه از چند تا از همکارها پرسیدم و به جواب درستی نرسیدم! بقیه هم مثل من خاطرات محوی از این مبحث در ذهنشون داشتند و خلاصه  این سئوال زمینه ای شد که کتابها و جزوه های دوره تحصیلات آکادمیک خود رو یکبار دیگه ورق بزنم و این چند خط که براتون مینویسم حاصل همین تورّق جزوات و دست نوشته های اون دوران هست !شاید که مورد استفاده دوستان قرار بگیره!

الف:نوشتن نمایش معمولی(مبنای 10) یک عدد اعشاری از مبنای دیگر

مطالبی درباره مبنای اعشاری با یک مثال این مطلب را شرح میدهیم.

فرض کنید میخواهیم عدد ۵(۱۳/۲۲) را در مبنای ۱۰ بنویسیم. برای جزء صحیح عدد مانند اعداد طبیعی معمولی   عمل میکنیم یعنی ۱*۵۱+۳*۵۰= ۸ حالا نوبت به جزء اعشاری عدد میرسد در این باره باید این نکته را یاد آوری کنم

تذکر: در مبنایn  اولین رقم اعشار بعد از ممیز مرتبه اش n-1  و دومین رقم n-2   و .... خواهد بود

برای تفهیم بهتر از رنگهای مختلف استفاده کردم! پس در این مثال خواهیم داشت.

مطالبی درباره مبنای اعشاری برای درک بهتر مطلب این مثال را هم ببینید:

ب)بردن یک عدد اعشاری به مبنای دلخواه(تغییر مبنا از 10 به دیگر مبناها)

در این قسمت میخواهیم یک عدد گویا(اعشاری) را به مبنای دلخواهی ببریم.

مطالبی درباره مبنای اعشاری به عنوان مثال میخواهیم عدد ۵۶/۸ قسمت قبلی  را به مبنای ۵ برگردانیم.برای اینکار:

::.ابتدا جزء صحیح را همانند اعداد طبیعی به مبنای مورد نظر میبریم

(8)10=(13)5

::. تذکر: برای قسمت اعشاری کافیست آن را در مبنا ضرب کنیم.بعد از ضرب، رقمی که به پشت ممیز(جزء صحیح) منتقل میشود  اولین رقم مبنا بعد از ممیز را تشکیل میدهد a

بار دیگر جزء اعشاری حاصل را در مبنا ضرب میکنیم و رقمی که در حاصلضرب به جزء صحیح منتقل میشود را به عنوان دومین رقم مبنا بعد از ممیز انتخاب میکنیم((b .و این عمل را همچنان ادامه میدهیم تا بقیه ارقام مبنا بدست آید.در مثال ما همانطور که می بینید بعد از دو مرحله جزء اعشاری به صفر رسیده.

 

تذکر: ممکن است دو حالت پیش بیاید یا قسمت اعشاری به صفر برسد که در اینصورت کار تمام است. و یا ممکن است قسمت های اعشاری دوباره تکرار شوند که در اینحالت دوره گردش به وجود میاید.

مطالبی درباره مبنای اعشاری مثلاً به این مثال توجه کنید!

 

عدد۲۵/۱۲ را به مبنای ۳ ببرید. ابتدا ۱۲ را به مبنای ۳ میبریم که مقدار آن ۳(۱۱۰)  خواهد شد.حالا جزء اعشاری را حساب میکنیم.

همانطور که در شکل بالا می بینید ارقام صفر و دو تکرار میشوند.

 

در خاتمه  امیدوارم  این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد!مطمئناً این نوشته ها کامل نیست و خوشحال میشوم اگر چنانچه نکته ای از قلم افتاده ،شما دوست محترم آنرا در این قسمت برای اطلاع بنده و دیگر عزیزان بازگو کنید.

با تشکر :محسن مرادیان

پی نوشت:
چنانچه مایل به دریافت نسخه PDF این مطالب هستید روی شکل زیر راست کلیک کرده و گزینه Save Target As را انتخاب کنید.   

 


+ محسن مرادیان - دوشنبه 1387/09/25 - ساعت 16:39


نمونه سوالات آزمون میان ترم اول

با سلام خدمت همکاران محترم.

توصیه می کنم اکنون که آزمون های میان نیمسال اول تمام شده است، دوستان نمونه سوالات آزمون را برای استفاده سایر همکاران در وبلاگ قرار دهند.

آزمون میان ترم اول - ریاضی دوم راهنمایی
(بر روی لینک بالا راست-کلیک کرده و گزینه ...Save Target As را انتخاب کنید.)

موید باشید.


+ میلاد افشین منش - یکشنبه 1387/08/26 - ساعت 0:3


اصلاحیه کتاب

با سلام

قبل از هر سخن، از دوستان فعال در مطلب نویسی تقاضامندم اجازت فرمایند تا مطلب حقیر حداقل ۳ روز به عنوان پست نخست باقی بماند. کما آنکه ما نیز ۶ روز صبر نمودیم و سپس به ارسال مطلب پرداختیم.

دوم آنکه به محضر دوستان یادآور می شوم که دفترچه های آزمون ارشد در حال توزیع است. جا نمانید.

-----------------------------------

از آنجا که برخی از همکاران ممکنست در تدریس کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی، ابتدا کاملا بخش حساب را تدریس کرده و سپس وارد بخش هندسه شوند، لازم دیدم قبل از رسیدن این همکاران به درس جذر نکته کوچکی را عرض کنم:

در کتاب ریاضی دوم راهنمایی، در بخش جذر، صفحه ۶٠، یک فعالیتی وجود دارد که در طی ۴ مورد، از دانش‌آموزان می‌خواهد تا قوانین حاکم بر ضرب بین رادیکالها را کشف کنند.

در این فعالیت، بچه‌ها ابتدا باید "از حاصل ضرب دو عدد جذر بگیرند" و سپس آن را مقایسه کنند با حالتی که "از اعداد تک‌تک جذر می‌گیرند و حاصل را در هم ضرب می‌کنند" و مشاهده کنند که نتیجه یکسان است.

در یکی از کلاس‌های ضمن خدمت که تدریس می‌کردم، معلمان گفتند:‌ دو عددی که انتخاب شده است تا بچه‌ها آنها را در هم ضرب کرده و سپس از حاصل آن جذر بگیرند، اعداد بزرگی هستند.

وقتی کتاب را نگاه کردم دیدم ٩*٣۶ که حاصلش برابر با ٣٢۴ است و مجذور ١٨ می‌باشد یا یا ٢۵*٣۶ که حاصلش ٩٠٠ است و مجذور ٣٠ می‌باشد، اعداد بزرگی هستند و حق با آنهاست و نمی‌شود از کل کشور انتظار داشت که بچه‌ها در این سن مجذور ١٨ یا ٣٠ را بلد باشند. 

بنابراین در دفتر تالیف کتب درسی، کتاب قدیم که به حالت زیر بود را ....

 

به حالت زیر اصلاح کردم...

یعنی روی اعداد داخل رادیکال، با مداد خط کشیدم و زیرش اعداد کوچکتری نوشتم تا بچه‌ها بتوانند آنها را در هم ضرب کرده و جذر عدد حاصل را ذهنی حساب کنند و نتیجه را بدست آورند.

سپس کتاب برای ویرایش نهایی به بخش تایپ دفتر فرستاده شد تا اصلاح لازم صورت گیرد.

در بخش تایپ، مسئول مربوطه، گمان کرد که منظور من این بوده که روی اعداد مورد نظر خطی قرار دهد و زیرش اعداد کوچکتری بنویسد. لذا همان نسخه دستی را دقیقاً در کتاب اعمال کرد و بدلیل کمبود وقت برای بازبینی نهایی، کتاب به صورتی که در بالا می‌بینید راهی چاپ در تیراژ وسیع و در کل کشور شد...

لذا معلمان و همکاران محترمی که در کلاس دوم مشغول به تدریس هستند، مراقب باشند که وقتی به این قسمت می‌رسند برای دانش‌آموزانشان ابهام ایجاد نشود که چرا این اعداد خط خورده است و زیرش اعداد دیگری قرار دارد؟

بلکه باید اعداد خط خورده را کلاً حذف و به جایش اعداد کوچکتری که پایین رادیکال‌ها نوشته شده است را در نظر بگیرند تا بچه ها بتوانند جذر آن را ذهنی حساب کرده و به نتیجه موردنظر این فعالیت، دست یابند.


+ میلاد افشین منش - سه شنبه 1387/08/14 - ساعت 15:54


جزوه من در کلاس درس

با سلام

بعضی از همکاران از من خواستند تا جزوه ای را که در کلاس استفاده می کنم در اختیارشان قرار دهم. من از یک کتاب که تالیف خودم و چاپ شده در انتشارات مدرسه است استفاده می کنم.

فصل اول این کتاب را برای استفاده همکاران محترم اینجا قرار می دهم.

دریافت کنید : ریاضی دوم راهنمایی - فصل اول - مجموعه ها


+ میلاد افشین منش - یکشنبه 1387/07/21 - ساعت 0:56


درس مجموعه ها (دوم راهنمایی)

(این مطلب علاوه بر وبلاگ گروهی، در وبلاگ شخصی نیز نوشته شده است)

امروز می‌خواستم سر کلاس در مورد این صحبت کنم که ترتیب نوشتن اعضا در مجموعه بی‌تاثیر است. اول توضیح دادم که ممکنست ما با مجموعه‌هایی مواجه بشیم که نتوانیم دلیلی برای اینکه چرا این اعضا در مجموعه قرار دارند بیاوریم. مثلاْ ممکنست یک نفر به ما مجموعه‌ی « تخته - تابلو - پرده - دفتر یکی از بچه‌ها » را بگوید و ما نتوانیم بفهمیم که دلیل انتخاب این اعضا چه بوده است و او در ذهنش این بوده باشد که «اشیایی از کلاس درس که در آن رنگ سبز به کار رفته است.»

بعد که این توضیح را دادم، دیگر یک مجموعه با اعضای بی‌ربط به یکدیگر برای بچه‌ها غیرقابل انتظار نبود.
آن وقت یک مستطیل رو به عنوان یک مجموعه (نمودار ون) پای تخته کشیدم و یکسری اعضای بی‌ربط به یکدیگر را به طور پراکنده در آن نوشتم. بعد از بچه‌ها خواستم تا هر کدام از آنها، در دفتر خودشان این شکل را بکشند و اعضای مجموعه را بنویسند. (عضو نویسی داخل آکولاد)

(ترتیب نوشتن اعضا توسط من در این شکل، اینگونه بود: ۱ - m - سیب - قرمز - T ... به این دلیل اعضای بی‌ربط برای مجموعه انتخاب کردم و آنها را نیز به طور پراکنده نوشتم تا در ذهن بچه‌ها هیچ رابطه منطقی احتمالی، بین آنها ایجاد نشود تا هیچ ترتیبی برای نوشتن اعضا، به آنها ندهند)

بعد از اینکه نوشتن بچه‌ها تمام شد از ۳ نفر به طور تصادفی خواستم تا مجموعه‌هایی را که نوشته‌اند، از روی دفترشان بخوانند. (گفتم از روی دفتر بخوانند زیرا معمولا نفرات دوم و سوم با نگاه کردن به پاسخ نفر اول بر روی تخته، می‌گویند پاسخ ما هم همین بوده است و دیگر مجموعه‌های خود را نمی‌گویند)

بعد از اینکه هر ۳ مجموعه را روی تخته نوشتم، از کل کلاس به طور عمومی پرسیدم: به نظر شما کدامیک از بچه‌ها، جواب درست را داده‌اند؟ همه با هم گفتند: هر سه!... پرسیدم: حالا شما از مقایسه بین این سه مجموعه که می‌گویید با هم مساوی هستند، چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ بچه‌ها با اجازه پاسخ‌های خود را بیان کردند و در هر چهار کلاس این نتیجه توسط خود بچه‌ها گفته شد که : پس ترتیب نوشتن اعضا در مجموعه تاثیری ندارد.

همه این نتیجه را در دفترشان یادداشت کردند و سراغ حل تمارین مربوط به ترتیب اعضای مجموعه رفتیم...

*** در حاشیه (۱) ***

در انتهای بحث ذکر کردم که این موضوع برای مجموعه‌هایی با اعضای متناهی کاربرد دارد و مثلا ما نمی‌توانیم مجموعه اعداد زوج را به اینصورت بنویسیم: {... و ۴ و ۱۶ و ۲ و ۸}  زیرا باید طوری آنها را مرتب کنیم که نفر بعدی بتواند به جای سه نقطه، اعضای بعدی را بفهمد و بنویسد.

*** در حاشیه (۲) ***

ابتدای بحث که داشتم در مورد بی‌ربط بودن اعضای مجموعه به یکدیگر صحبت می‌کردم، چهار تا گربه پشت سر هم، از بالای دیواری که از داخل پنجره کلاس نیز قابل مشاهده است، رد شدند.
دیدن این صحنه جالب برای بچه‌هایی که آن را دیده بودند، باعث خنده شد. اما چون بحث جدی بود، نمی‌توانستند راحت بخندند و یواشکی می‌خندیدند و سعی می‌کردند خنده خود را از من پنهان کنند. کم‌کم بعضی‌ها، موضوع را برای بغل‌دستی‌هایشان هم تعریف کردند و آنها هم یواش یواش به خنده افتادند.
حس کردم یک پتانسیل نهفته، در کلاس قرار گرفته است که تقریباْ یک سوم کلاس، درگیر آن شده‌اند و علاوه بر اینکه حواسشان متمرکز بر درس نیست کم‌کم دارند بقیه را هم درگیر می‌کنند.
جمله‌ای را که می‌گفتم به پایان رساندم و بعد از یک سکوت کوتاه، گفتم: ظاهرا گربه‌ها دارند خانوادگی واسه افطار می‌رن مهمونی...
از این تیکه واضح، یکدفعه کلاس پر خنده شد و بچه‌ها با خیال راحت، زدند زیر خنده و بلند خندیدند. 
همراه بچه‌ها لبخندی زدم و با یکی دو ثانیه فاصله، با همان لحن عادی و جدی، بلافاصله سر درس برگشتم و این‌بار کل بچه‌ها با صحبت‌های من و درس کلاس، همراه بودند...

قطعا اگر می‌خواستم به آن چند نفری که مشغول خندیدن بودند تذکر می‌دادم، اولا بچه‌های دیگر حساس می‌شدند که موضوع چی بوده است و سعی می‌کردند یواشکی بفهمند که دلیل خنده آنها چیست و خودبخود، خودم بقیه را هم درگیر کرده بودم. ثانیا آن چند نفر چون نتوانسته بودند راحت به خاطر صحنه‌ای که دیده بودند بخندند، تا انتهای کلاس، بارها با یادآوری آن، یواشکی می‌خندیدند و عملا از درس آن جلسه، بهره‌ای نمی‌بردند.

مراقب باشیم که اگر قصدمان از شوخی کردن در کلاس، آزاد کردن یک پتانسیل نهفته یا عوض کردن جو و روحیه کلاس برای لحظاتی کوتاه است، آن را ادامه دار نکرده و کش ندهیم. یعنی بلافاصله کار اصلی کلاس ادامه پیدا کند. ممکنست برخی بچه ها بعد از ما و در ادامه تیکه ما، آنها هم تیکه هایی را بگویند. می شود با بی توجهی به حرف آنها (انگار که نشنیده ایم) مطلب را ادامه دهیم و هرگز در پی ادامه دادن تیکه آنها نباشیم که نفرات بعدی هم به آنها خواهند پیوست و کلاس از دستمان خارج می شود.
همچنین هرگز در مقابل آنها نایستیم و نگوییم: خوب بس است دیگه! می رویم سر درس! فلانی تمومش کن و... !   همینکه درس را بلافاصله آغاز کنیم، کلاس به حالت قبلی خود باز خواهد گشت.


+ میلاد افشین منش - جمعه 1387/07/12 - ساعت 13:18