عليرغم استفاده ي فراوان جامعه از ماشين حساب ٬اين ابزار به ندرت در مدارس مورد استفاده قرار مي گيرد.در واقع معلمان به اين بهانه كه دانش آموزان فاقد مهارت كافي در محاسبه هستند زمان زيادي ازوقت آنان را صرف تمرينهاي محاسبه اي مي كنند.

اين زمانها بايد صرف كمك كردن به آنان براي دستيابي به يك درك كلي از درس رياضي ٬استدلال كردن ٬راهكارهاي حل مسئله ونيز كاربردي كردن اين درس شود.

استفاده از ماشين حساب خصوصا" زماني كه مبحث حدس وتخمين در ميان باشد ايده اي كارا براي رسيدن به هدف مي باشد٬چرا كه دانش آموز مي تواند در زمان محدودي حدسهاي زيادي را بيازمايد ودقت نظر خود را هر بيشتر با خواسته مسئله نزديك نمايد.